středa 29. května 2013

Rovný šev na čepici

Za poslední měsíce se mi sešlo pár mailových dotazů na návod na základní hladkou čepici a hlavně na rovný šev. Jsem moc ráda, že ke mně máte takovou důvěru a chodíte sem pro radu. S tímhle záměrem jsem kdysi blog zakládala - podělit se o fígle získané většinou opětovným páráním a zkoušením.

Metodou pokus-omyl jsem přišla i na způsob, jak udržet rovný šev na háčkované čepici a pro snazší pochopení (a na žádosty Andrejky :-)) jsem nakreslila i schema.

Šipka označuje směr háčkování, tenká černá čára pomyslně odděluje začátek a konec řady. Všechna oka ve stejné barvě jsou součástí jedné řady.



Použijte takový háček, jaký uvádí výrobce na adjustační pásce vybrané příze. Pokud hodně utahujete, zkuste o 0,5 až 1 číslo větší.


Řada 1 (černá): Čepičku vždy začínám 3 řetízkovými oky a do prvního oka (třetí oko od háčku) vmáčknu 12 DS. Může to být ale i 10 nebo 14 DS, záleží jak utahujete. Každou řadu ukončuji PO a další řadu začínám dvěma ŘO.

Řada 2 (fialová): 2 ŘO a do každého oka uháčkuji 2 DS. Ukončím PO.


Toto zdvojení vypadá jako "V" - je to zároveň místo, kde budete zdvojovat i v dalších řadách, a to takto:

Řada 3 (červená): 2 ŘO, do prvního oka 1 DS, do druhého oka 2 DS. Toto opakujte až do konce řady. Ukončete PO.

Řada 4 (zelená): 2 ŘO, do prvních dvou ok po 1 DS, do třetího oka 2 DS. Opět opakujte do konce řady a ukončete PO.

A tak dále...

A jak dlouho rozšiřovat?

Změřte metrem obvod dětské hlavičky a vydělte ho číslem 3,14 (pí). Číslo, které Vám vyjde, je průměr, kterého má základní "placka" dosáhnout. Mám zkušenost, že je lepší placku udělat o něco menší, než toto vypočítané číslo.

V momentě, kdy placka dosáhne požadovaného průměru, přestanete přidávat a v dalších řadách už budete háčkovat jen 1 DS do každého oka (modrá řada ve schematu) a pokračujete, dokud nemá čepička požadovanou délku.

Délka čepice je vzdálenost od nejvyššího bodu na hlavě (temene) pod uši. Nejlépe ji změříte přímo na modelu :-), nebo podle nějaké starší čepice.

Maily pište dál! Ráda se dovídám, kdo vlastně na můj blog chodí, co právě tvoří a jaké má úspěchy. Těším se!



Verča





18 komentářů:

  1. Verunko, umím to uháčkovat, ale ne tak precizně vysvětlit, jako ty!
    Super!
    Moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Heli, nepochybuju, že zvládneš uháčkovat daleko víc a stačí Ti vidět jen předlohu na obrázku. Tam se snad taky jednou dopracuju :-)
    Krásný den!
    V.

    OdpovědětVymazat
  3. Funguje toooooooooooooooooooooooooooooo! Díky moc, jsi zlato. :o)
    Andrea.

    OdpovědětVymazat
  4. juuuj Veronika moja, ty si poklad! Ďakujem za vysvetlenie, návodík sa mi zíde.
    Pekný dník
    pa pa

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj, mě pořád rovný šev nevychází.Pořád nevím jestli mám pevné oko píchat do řetízkového oka nebo do prvního dlouhého sloupku.Díky Pavla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj,
      pevné oko přijde vždycky do náhrady za dlouhý sloupek na začátku každé řady. Jako náhradu, neboli falešný dlouhý sloupek, používám 2 řetízková. Pevné oko tedy zapichuj do horního z těchto dvou řetízkových ok.
      Lepší? :-) Kdyby ne, zkusím to znova ;-)
      V.

      Vymazat
    2. Ahoj,
      moc dík, už jsem to pochopila.
      Jinak děkuji za rady a návody.
      Krásný den
      Pavla

      Vymazat
  6. Gratuluji...právě se Vám povedlo něco neuvěřitelného...za dvě hodiny naprosto bez problémů a jediného vypáraného oka mám před sebou parádní mimičepičku a Johance moc suší :-) Děkuji za návod a bezchybné vysvětlení. Děkuji :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani moc jste mě potěšila i pobavila milým a vtipným komentářem :-) Já děkuji Vám!
      V.

      Vymazat
    2. Dobry den ja som to skusala ,ale cely šev mi šiel do šikoma

      Vymazat
    3. Dobrý den i Vám!
      Nejčastější chybou bývá, že přeskočíte falešný reliéfní sloupek na začátku řady, pak je šev opravdu hodně sikmý. Zkuste to zkontrolovat nebo mi popište, jak jste přesně postupovala, případně pošlete fotku. Snad Vám pak budu moci lépe poradit.
      Verča

      Vymazat
    4. Dobry den Veronika tak som to skusala ,no nejde mi to stale to ide do šikma.Mam to rovne presne po ten nakres ako ho mate hore ,no a potom to už ide do šikma:(.Nemohla by som vas poprosit o navod vo fotkach ,alebo video .

      Vymazat
    5. Omlouvam se, ale foto- nebo video-návod ted asi nezvládnu. Jsem čerstvě na mateřské :-)
      V tech dalších řadách, kde vám jde šev šikmo, stále přidáváte nebo už ne? Pokud ano, je možné, ze se šev bude nepatrně stáčet, ale na první pohled by rozhodně neměl vypadat jako spirála. Na druhou stranu nikdy nebude úplně rovný jako podle pravítka.
      Vycházím z předpokladu, že postupujete správně, a tak me bohužel už nic dalšího jak vám poradit nenapadá :-\

      Vymazat
  7. jak přidávat u RSPP A RSPZ. Verči děkují a zdravím

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,
      omlouvám se za pozdní odpověď, předpokládám, že už ani nebude aktuální, ale co kdyby...
      Bohužel neznám zkratky RSPP ani RSPZ. Jedná se nějaké reliéfní sloupky?

      Vymazat

Potěší mě každý Váš komentář, nápad či názor :-)
You can comment also in english :-)
Schreiben Sie mir gerne auch auf Deutsch :-)